Bovenverdieping

Titus Brandsma zaal

De Titus Brandsmazaal is een plaats van ontmoeting, contact en verwelkoming van pelgrims en bezoekers. Op zondagochtend na de mis drinken we hier ook koffie.

Dit borstbeeld van Titus Brandsma van de hand van Josephine Kortman-Hilders staat in de Titus Brandsmazaal. Titus Brandsma was pater carmeliet ( *1881) en professor aan de universiteit van Nijmegen. Vanwege zijn verzetswerk werd hij naar Dachau vervoerd, waar hij op 26 juli 1942 werd gedood.

Mozaiek “De Wonderbare Visvangst” van Harry Trienes

In het trappenhuis dat voert naar de Titus Brandsmazaal hangt het mozaiek “De wonderbare Visvangst” van Harry Trienes. Het is 120 bij 160 cm en gemaakt van steentjes van geglazuurde klei in levendige kleurschakeringen.
Na het overlijden van de kunstenaar schonk zijn zoon Jean Trienes dit mozaïek aan de Friezenkerk.

Harry Trienes heeft in zijn lange kunstenaarslevens vooral religieuze kunst gemaakt die tot in Amerika terecht is gekomen. Ook de kerstgroep die in de kersttijd van 1991 voor het eerst in de Friezenkerk stond opgesteld (geschonken door Mevr. Houtzager uit Utrecht), is van zijn hand. Het zijn beeldjes van klei en geëngobeerd (gekleurd). Veel van de kunst van Harry Trienes is terecht gekomen in het Keramiek Museum De Tiendschuur te Tegelen.

Hij stierf begin 2012 op 92-jarige leeftijd.

Over het orgel hebben wij een aparte pagina geschreven.