Bezoek ons

Met een bezoek aan de Friezenkerk begeeft u zich als Nederlander in een traditie die al meer dan 1200 jaar bestaat. Rond 800 bouwden de Friezen vlakbij het graf van Petrus hun pleisterplaats (schola) in Rome en konden zij – de kustbewoners van Duinkerken tot Dantzig – hier vertoeven in de Eeuwige stad. Lees meer over het ontstaan van die Friese schola en de rol van de kerk van de Friezen

De Friezenkerk ligt dicht bij het Sint Pietersplein, maar blijkt moeilijk te vinden. De kerk ligt namelijk verborgen achter de huizen van de Borgo Santo Spirito. De hoge trap met twee hekken wijst de weg vanaf het voorplein van de Petrusbasiliek.

Die trap ligt hemelsbreed maar twintig meter van de zuilengang die het Sint Pietersplein omsluit – aan de linkerkant. Wie voor het plein met zijn gezicht naar de Sint Pieter naar links kijkt, kan het niet missen. Een poort en een trap. Aan het begin en aan het einde van de trap: een hek. En boven aangekomen naar links.

Openingstijden

Onderstaande is onder voorbehoud. Kijk voor actuele openingstijden daarom ook naar ‘Deze week in de Friezenkerk

Zondag 10.30 viering van de Eucharistie. Kerk sluit rond 12.00
Maandag gesloten
Dinsdag

10.00 – 18.00 kerk geopend
15.00 – 18.00 van Aswoensdag tot 1 januari is vrijwilliger pater Tiemen Brouwer aanwezig

Woensdag

10.00 – 17.00 kerk geopend
10.00 – 13.00 regelmatig is vrijwilliger dr Sander Evers aanwezig

Donderdag 10.00 – 17.00 kerk geopend
Vrijdag 10.00 – 17.00 kerk geopend
Zaterdag 10.00 – 17.00 kerk geopend

c/c Chiesa dei SS.Michele e Magno
Borgo Santo Spirito 21
00193 Roma

Neem contact op

Vragen over uw bezoek aan de Friezenkerk? Stel ze via secretariaat@friezenkerk.nl.

Audiëntie en/of H. Mis in de St. Pieter

Wilt u (met uw groep) aan een pauselijke audiëntie deelnemen, dan kunt u dat aanvragen via secretariaat@friezenkerk.nl.

Historische uitleg

Tijdens doordeweekse openingen kan eventueel uitleg worden gegeven over de geschiedenis van de Friezenkerk. Komt u met een groep, meldt u zich dan van te voren aan: secretariaat@friezenkerk.nl.

Diaken Kees van Duin is contactpersoon voor toeristen en pelgrimsgroepen. Contact: secretariaat@friezenkerk.nl.

Aanwijzingen voor groepen en individuele pelgrims / bezoekers

Groepen

Wilt u met een groep naar de zondagse viering van Eucharistie komen, meldt u zich dan zo vroeg mogelijk aan per e-mail: secretariaat@friezenkerk.nl.

Priesters die willen concelebreren en diakens die wensen te assisteren bij de zondagse viering wordt gevraagd eigen albe en amict mee te nemen.

Eucharistie voor eigen groep

Voor pelgrimsgroepen met een eigen priester is er gelegenheid doordeweeks de Eucharistie te vieren. Aanmelding: secretariaat@friezenkerk.nl.

Zangers

Wilt u tijdens de zondagse viering met onze vaste zangers meezingen, meldt u zich dan vóór de viering in de kerk. Daar wordt vanaf 10.00 geoefend.

Organisten

Is er een organist in uw groep (of bent u een individuele bezoeker/organist), dan is zijn/haar orgelspel welkom. Indien gewenst kunt u het zangblad van de betreffende zondag per e-mail ontvangen.

Er zijn twee orgels in de Friezenkerk. Het historische orgel op de cantorij vereist de nodige ervaring. Het huisorgel op het priesterkoor is veel gemakkelijker te bespelen. Geeft u aan op welk orgel u het liefst speelt. Inspelen is mogelijk op zondagmorgen vanaf 10.00 uur.