Word Vriend van de Friezenkerk

Slechts weinigen Nederlanders weten dat  op een steenworp afstand van het Sint Pietersplein een mooi Nederlands of nog beter Fries geheim ligt, de Friezenkerk. Bescheiden maar trots aan de rand van het Sint Pietersplein met een kleine trap omhoog vind je deze prachtige kerk. Een plek om even op adem te komen en landgenoten te ontmoeten in het hart van Vaticaanstad.

Je mag het als Nederlander eigenlijk niet missen. Om die reden maakt de stichting Vrienden van de Friezenkerk zich sterk voor de instandhouding van deze unieke plek. Daar zet ik me van harte voor in. Word ook vriend en draag zo uw steentje bij.

Graag tot ziens in Rome!

Ed Nijpels,
voorzitter Vrienden van de Friezenkerk

(fotograaf: Christian Krouwels)

Vrienden van de Friezenkerk

In Rome staat al vanaf de achtste eeuw een Kerk van de Friezen. Na de middeleeuwen zijn de banden met het moederland eeuwenlang verbroken geweest. In 1989 konden de Nederlanders – als erfgenamen van de oude Friezen – de kerk weer in gebruik nemen, dankzij een bruikleenovereenkomst met de Vaticaanse autoriteiten. Daarmee was een unieke kans geschapen voor een eigen plek van Nederlanders in Rome, in het centrum van de katholieke kerk, op historische grond.

De Stichting Vrienden van de Friezenkerk heeft als voornaamste taak om aan fondswerving te doen en de kerk onder de aandacht van de Nederlanders te brengen. Iedereen die zich betrokken voelt bij de kerk kan Vriend worden door zich op te geven als donateur van de stichting. Daardoor verzekert de Friezenkerk in Rome zich van een stevige achterban in Nederland, die ook financieel wil instaan voor de instandhouding van de kerk en de voortgang van het werk van pastoraat, liturgie en ontmoeting onder Nederlanders aan de rand van het Sint Pietersplein.

Samenwerking in Nederland

Vanaf het begin is er een vruchtbare samenwerking geweest tussen de ‘Vrienden’, het Willibrordcentrum en de omroep KRO-RKK, nu KRO-NCRV. Deze omroeporganisatie verleent verschillende faciliteiten aan de kerk en aan de ‘Vrienden’. Omdat de Friezenkerk een belangrijke lieu de mémoire is voor de Friezen, mag de kerk zich verheugen in een bijzondere band met de Provinciale Staten van Friesland.

Het Bestuur

De bestuursleden van de Vrienden vertegenwoordigen allen in Nederland die zich betrokken voelen bij de Friezenkerk in Rome. Het is hun taak deze groep uit te breiden en een bredere achterban voor deze bijzondere plek van de Nederlanders in het hart van de wereldkerk ook voor de toekomst tot stand te brengen.

Het bestuur van de Stichting Vrienden van de Friezenkerk bestaat uit:

• Ed Nijpels, voorzitter
  • Theo Heere, secretaris
  • Jorrit Volkers, penningmeester
  • Peter Kuipers
  • Sible de Blaauw
  • Maria Martens
  • Henriëtte Hulsebosch

Contactgegevens

Stichting ‘Vrienden van de Friezenkerk’  | Haarlemsestraat 10 | 2587 RA ‘s-Gravenhage | vrienden@friezenkerk.nl | Bekijk de ANBI-gegevens| Privacy statement