Gebouw van de Friezenkerk

Een verborgen pleintje

Links van het Sint-Pietersplein, kijkende naar de Sint Pieter, bevindt zich de trap naar de Friezenkerk. Wie tijdens de doordeweekse opening van de kerk of op zondagmorgen de trap opklimt, ziet de wapperende Nederlandse vlag en vindt het gietijzeren hek dat toegang geeft tot een kleine binnenplaats geopend. In de middeleeuwen was deze trap nog een steil pad, steiler dan de huidige trap; het straatniveau is in de loop der eeuwen 1,80 m hoger komen te liggen. Het pad heette Vicus dei Frisoni, het Friezenstraatje. In de 17de eeuw werd het pad vervangen door een trap met 37 treden, de ‘Salita dei Santi Michele e Magno’.

Op het plein is het stil en rustig, zeker na de drukte van het Sint-Pietersplein. In de winter is er niet veel te beleven, maar de rest van het jaar kan het er gezellig zijn, bijvoorbeeld wanneer op een warme zondagmorgen na de Nederlandstalige Eucharistieviering het pleintje gebruikt wordt om even na te praten en om samen koffie te drinken.

Het bezoek aan de Friezenkerk begint op dit pleintje. De voorkant van de kerk is nu heel strak en eenvoudig, de eeuwenoude geschiedenis is er niet op het eerste gezicht van af te lezen.

In de kerk

De Friezenkerk is meer dan 800 jaar oud. Het kerkgebouw (ook bekend onder de Italiaanse naam Santi Michele e Magno) in Rome is in 1141 gebouwd tegen een van de Romeinse heuvels, de Janiculus, die grenst aan het Sint-Pietersplein. Dankzij haar ligging is zij bewaard gebleven toen in de 16e eeuw alle gebouwen die onder aan de heuvel stonden werden gesloopt voor de bouw van de Sint-Pieter. De kerk behoort tot de extraterritoriale bezittingen van het Vaticaan op de Janiculum, die in 1990 door de UNESCO zijn toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst.

Via de knoppen hieronder vindt u uitgebreide omschrijvingen van wat er in de Friezenkerk te zien is en over de grote restauratie, eerder deze eeuw.

’t Winkeltje

In de ruimte rechts van het voorportaal vindt u ons winkeltje. Vrijwilligers verkopen daar ansichtkaarten, brochures en boeken over de geschiedenis van de kerk, kinderboeken, Romegidsen, spirituele literatuur, Titus Brandsmakaarten en -teksten. De opbrengst komt ten goede aan de kerk.

Bibliotheek

De bibliotheek van de kerk omvat interessante tekst- en beelddragers. De bibliotheekcatalogus vindt u online en bestaat uit deze hoofdrubrieken:

1. Friezenkerk
  2. Rome