Feest van het Heilig Hart van Jezus. Op deze dag las ik de H. Mis in onze kerk. Met de dagmis heb ik het idee de lamp brandend te houden. Dat is mijn taak voor de Friezenkerk. Gelukkig waren er mensen. Drie deze keer. Een echtpaar en een man alleen. Na de viering maakte ik kennis met hen. Het echtpaar kwam uit Ierland. Woonachtig in Engeland. Ze wilde naar de mis in de Sint Pieter maar daar was op dat uur geen mis. De man kwam uit Noord Duitsland. Een Oostfries. Hij had de dag daarvoor 380 kilometer gefietst om Rome te bereiken. Dit wilde ook hij vieren met een mis in de Sint Pieter. Ook hij kwam bij ons en wist zich thuis in ook hun kerk. In het korte gesprek daarna waren er tal van punten waar we elkaar konden raken. Samen thuis in de Friezenkerk. Dat is nu het mooie van onze kerk. Oer-Nederlands en tegelijk heel internationaal. Al is het maar omdat je over heel de wereld Nederlanders vindt.

Bisschop Hurkmans