Vrijdagmiddag om drie uur mocht ik, rector van de Friezenkerk, meer dan 50 leerlingen ontvangen van het Warburgcollege uit Rotterdam. Vijf leerkrachten begeleidden hen. Zij hadden zich voorbereid. Zelf begonnen ze met een historische inleiding. Daar kon ik op inspelen en de bijzonderheden van onze kerk vertellen. Over de voorname banken, over het altaar, over de steen van Isaak en over de heilige trap. Een en al oor. Kritisch luisteren. Er kwamen vragen. De laatste vraag was of een van de leerlingen het orgel mocht bespelen. Ja, dat mocht. Hij oogste een oorverdovend applaus. Met veel belangstelling trokken ze door de kerk. Zelf had ik met een meisje en later ook met de leerkrachten een serieus gesprek over de Oecumene. Het was een levendig bezoek met veel ontmoeting. Bij het afscheid kreeg ik te horen dat de jongeren zich echt thuis hadden gevoeld in onze kerk. De leerkrachten spraken de hoop uit nog vaak naar onze kerk toe te kunnen komen. Dat is toch heel mooi. Mooi om te weten.

Bisschop Antoon Hurkmans
Rector van de Friezenkerk in Rome