Hoe doe je dat Pasen vieren in de Coronatijd? Naar de Kerk gaan kan niet. Wel kun je zelf thuis Pasen vieren. Luisteren naar he Evangelie, bidden en met elkaar spreken over wat het Paasfeest jou zegt. Ook zijn er tal van mogelijkheden op het digitale net. Maar Pasen is meer dan de Kerk. Het is ook een sociaal feest. Je wilt toch minimaal familie bezoeken. Graag zou je buiten willen eten. Je wilt in de lente in de natuur ontspannen. Dit alles onderneem je graag samen. Dit zijn stuk voor stuk nu onmogelijke mogelijkheden. We moeten thuisblijven. En als het noodzakelijk is buiten de deur te komen moeten we afstand houden. De Corona draait alles om. Normaal geeft contact hebben met elkaar leven. Geen feest zonder dicht bij mensen te zijn. Nu is contact hebben, dicht bij mensen zijn levensgevaarlijk. Dat maakt deze crisis zo diep. Het raakt het leven in het hart. Misschien moeten we stil staan bij wat contact hebben met elkaar kan zijn. Het is het direct met elkaar spreken, eten en knuffelen. Het is het digitaal met elkaar verbonden zijn. Helaas beperkt zich dat vaak tot het uitwisselen van mededelingen. Het is ook mogelijk schriftelijk met elkaar te communiceren. Schrijf een brief. Dat kan heel diep gaan. Het is een unieke vorm van communiceren. Inleven in de persoon die je schrijft. Zoeken naar wat waardevol is om met elkaar te delen. Wensen uitdrukken. Dit doe je schrijvende… inleven… belangrijke zaken delen… wensen uitdrukken… Al schrijvend komen de diepste belevingen uit jezelf naar boven en daarmee raak je de ander dieper dan in het rechtstreeks of digitaal contact. Met Pasen geloven we dat de dood niet het laatste woord heeft. Je moet diep graven om aan dit geloof woorden te kunnen geven. Dat graven gaat vaak het beste door te schrijven. Ik stel voor maak iemand echt blij door met Pasen echt tijd te nemen die iemand te schrijven. Het zal jullie Paasvreugde vergroten.

ahurkmans@bisdomdenbosch.nl