Licht in de Friezenkerk

We staan er vaak weinig bij stil hoezeer het licht de atmosfeer van een ruimte bepaalt. De Friezenkerk heeft op bepaalde momenten een prachtige lichtval. Als het enigszins mee zit valt in bepaalde jaargetijden het zonlicht in brede stralen diagonaal naar binnen door de hoge ramen aan de zuidkant tijdens de mis op zondagmorgen. De kleuren van het kerkinterieur krijgen warmte, de wierook kringelt zichtbaar op naar boven. Het licht komt binnen door de vier ramen bovenin de middenbeuk. Het zijn flinke rechthoekige ramen met helder glas. Ze zijn in de bovenmuren ingebroken bij de renovatie van de kerk in de achttiende eeuw. Typisch voor die tijd is de behoefte aan ongebroken licht via een beperkt aantal grote vensters.

Pasen is het feest waarop de duisternis van lijden en dood wordt overwonnen door het stralende licht van de opstanding. Het is geen toeval dat we dit hoogfeest vieren in het begin van de lente, wanneer de vreugde over wederopstanding van de natuur en de terugkeer van het volle licht de harten vervult. Beleef dit op paasmorgen, of een andere zonnige voorjaarsmorgen, in de Friezenkerk.

Sible de Blaauw is emeritus-hoogleraar in de Vroegchristelijke Kunst en Architectuur aan de Radboud Universiteit Nijmegen en bestuurslid van de Stichting Vrienden van de Friezenkerk