“Als ik tijdens de kerstnacht in de Friezenkerk in Rome “De herdertjes lagen bij nachte” zing, voelt het toch een beetje als thuis” vertelt Wilfred Kemp. Kemp is al vele jaren de vaste presentator van de KRO uitzendingen vanuit Rome met Kerstmis en Pasen. Zingen op steenworp afstand van het centrum van de wereldkerk maakt voor hem het gemis van familie op zulke bijzondere dagen wat minder groot.

In 1997 is Kemp door zijn voorganger Ad Langebent ingewerkt als commentator bij het Urbi et Orbi, de zegen die de paus tijdens Pasen en Kerstmis geeft aan de stad Rome en de wereld. “Sinds die tijd mag ik deze bijzondere gebeurtenis, aanvankelijk nog samen met Stijn Fens, voor Nederland becommentariëren. De eerste keer doemde het beeld van mijn oma op. Op eerste kerstdag en eerste paasdag bij mijn opa en oma thuis werd het om twaalf uur stil en keek de hele familie naar de paus op de televisie. Mijn oma ging dan op de knieën midden in de kamer om de zegen te ontvangen. Voor mij was dat destijds als kind een heel indrukwekkend, heilig en bijzonder moment. Daar dacht ik aan die eerste keer.”

“Als ik tijdens de kerstnacht in de Friezenkerk in Rome “De herdertjes lagen bij nachte” zing, voelt het toch een beetje als thuis.”

Verbonden met de wereldkerk

De laatste jaren zitten de commentatoren in de Sint Pieter in een ruimte die grenst aan de grote zaal waar het balkon aan vast zit. Kemp: “We krijgen altijd een handdruk van de paus, dat maakt het natuurlijk bijzonder. Maar ook het gevoel deel uit te maken van de wereldkerk is voor mij belangrijk geworden. In de jaren zestig was in onze parochiekerk het gregoriaans al snel verdwenen. De paus was destijds nauwelijks in beeld, ook toen ik in Amsterdam kerkte. Maar in Rome ontdekte ik hoe bijzonder het is om het credo in het latijn met zoveel mensen op het St. Pieterplein samen te zingen. Ik vind het mooi dat ik die verbondenheid met de wereldkerk nu zelf via de televisie mag brengen aan de mensen thuis.”

Kerstnacht in de Friezenkerk

Kemp: “Op kerstnacht ga ik altijd naar de Friezenkerk, natuurlijk mis ik mijn familie op dit soort dagen, maar de Friezenkerk is dan echt een uitkomst. In het Nederlands “Midden in een winternacht” mee kunnen zingen met mensen die me inmiddels ook vertrouwd zijn, voelt dan een beetje als thuis. Soms is het maar een klein groepje omdat veel Nederlanders naar familie zijn in eigen land, maar de warmte die ik daar ervaar, doet me dan heel goed.”

Meevieren op 31 oktober

Een keer per jaar zendt de KRO-NCRV de viering vanuit de Friezenkerk uit. Een landelijke uitzending waar ook de Friezenkerk goed voor de dag wil komen. Kemp: “Soms zijn er maar een paar vrijwilligers die zingen. De afgelopen jaren heb ik daarom met een paar mensen die ik ken het koor wat mogen versterken. Bij de komende viering op zondag 31 oktober a.s. is er een gregoriaans koor bestaande uit priesterstudenten uit de communiteit waar Antoine Bodar woont. Het belooft een mooie viering te worden met voorafgaand het geloofsgesprek met Antoine Bodar. Iedereen kan die zondag meevieren met de Friezenkerk in Rome.”

“Het belooft een mooie viering te worden met voorafgaand het geloofsgesprek met Antoine Bodar.”

Altaar inzegening door paus Johannes Paulus II

Kemp herinnert zich hoe hij in 1995 met een grote ploeg van 30 personen, camera-, verslag- en geluidsmensen, naar de Friezenkerk is gegaan om de inwijding van het altaar door paus Johannes Paulus II mee te maken. Een indrukwekkende viering waar Kemp nog mooie herinneringen aan heeft. Kemp: “De techniek was toen veel wankeler dan nu, vandaar dat we met zovelen waren. Maar dat maakte het natuurlijk ook heel bijzonder. Nu maken we gebruik van een Italiaanse ploeg en gaan er maar drie mensen van ons naar toe.”

Een ontmoetingsplek voor iedereen

De bloei van de Friezenkerk heeft Kemp in die beginjaren meegemaakt. Vooral mgr. Muskens, destijds rector van het Nederlands College was volgens Kemp de drijvende kracht hierachter. Kemp: “Hij wist als een gedreven en sociale man mensen te binden. Gelovigen en niet-gelovigen werkzaam op bijvoorbeeld de ambassade of op het Nederlands instituut waren allemaal welkom. De Friezenkerk werd een echte ontmoetingsplek voor de Nederlandse gemeenschap. Naast mgr. Muskens was het ook de verdienste van een groep vrijwilligers rondom hem. Touroperators wisten in die tijd de kerk steeds beter te vinden. In het seizoen zat met twee of drie bussen pelgrims de kerk dan ook wekelijks echt bomvol.”

Toekomst voor Friezenkerk

Kemp: “Ik hoop dat de Friezenkerk nog lang een ontmoetingsplek blijft voor Nederlanders in Rome. Hopelijk blijft ook het oecumenische aspect behouden. Zodat niet alleen pelgrims maar ook groepen toeristen daar zondags een katholieke viering kunnen meemaken. Op een bijzondere plek waar christenen uit de lage landen al kwamen nog voor er onderscheid was tussen protestanten en katholieken.”

“Hopelijk blijft ook het oecumenische aspect behouden, zodat niet alleen pelgrims maar ook groepen toeristen zondags een katholieke viering kunnen meemaken.”

Vriend van de Friezenkerk

Kemp is zelf vriend van de Friezenkerk omdat hij het belangrijk vindt dat die bijzondere kerk blijft bestaan. “Zoals ik zelf ervaren heb is het belangrijk dat wanneer je in Rome bent er een vertrouwde Nederlandse plek is waar je welkom bent en de mis kunt vieren en dan ook nog eens op een steenworp afstand van het St. Pietersplein.”

José Sluiter

Wilt u ook de Friezenkerk ondersteunen? Meldt u aan als Vriend of scan de QR code hieronder en maak uw gift over.     Elk bedrag is welkom!

Bij voorbaat dank!